12.8.2017 MH-kuvaus Renko

Yhden MH-kuvauksen jouduin keväällä perumaan juoksujen takia, mutta tällä kertaa päästiin kuvaukseen asti. Kuvaus pidettiin Rengossa kennelmajalla järven rannalla. Kuvaajina toimi Arja Jauhiainen ja Pirjo Kelloperä. Pösön vuoro oli onneksi vasta kahdeltatoista; ei tarvinnut heti aamutuimaan lähteä ajelemaan.

Saavuimme testipaikalle jo hyvissä ajoin, jotta ehdin viedä koiran paperit ja ulkoiluttaa Pösön kunnolla. Pösön vuoro oli dobermannin jälkeen. En ala yksityiskohtaisesti selittämään testin kulkua, mutta havaintoja, joita itse tein koirasta ja tilanteeta. Leikissä ei mielestäni leikkinyt sillä intensiteetillä, jolla yleensä leikkii. Toiko uusi tilanne ja vieraat ihmiset sitten lisä jännitettä vai mistä moinen johtui.

Viehe yllätti minut, olisin luullut että lähtee perään, mutta eipä lähtenyt. Tiesin, että saalis voisi olla Pösöllä voimakkaampi, mutta en olisi olettanut, että ihan paikalleen jää ekalla kerralla. Toisella kerralla lähti viiveellä perään, muta ilmeisesti aika meni umpeen ja tuloksena ei lähde perään.

Kolmen minuutin ruohonsyönti oli aivan järven vieressä ja Pösöllä oli veto järveen. Se nyki minua pari kertaa sinne kunnolla. En tiedä, jos tämä olisi ollut Pösölle neutraalimmasa paikassa, mikä tulos olisi ollut. En väitä, että se siinä olisi ollut viilipyttynä, mutta ei olisi niin voimakkaasti vetänyt minua sivuun :) Etäleikkijässä olisin luullut, että reagoi haukkumalla epämääräiseen hahmoon, mutta ilmeisesti ei olekaan niin terävä, mitä olen kuvitellut vaan se on niin vilkas, että huomaa kaiken ja tykkää omasta äänestään, että reagoi haukkumalla :) Etäleikkijässä positiivista oli se, että houkutteli myös passiivista leikkijää.

Haalarissa ja räminässä ei tullut oikeastaan mitään yllättävää. Olin etukäteen ajatellut, että reagoi niihin ja tulee katsomaan avun kanssa. Aaveissa seurasi molempia aaveita ja piti niille haukulla ilmoitta olemassa olostaan. Tarvitsi minun tuen, jotta meni niitä katsomaan, mutta kontaktia otti itse. Ampumisessa minä jäädyin; Pösö irrotti otteen toisen laukauksen jälkeen ja minä jäin paikoilleni seisomaan. Tämän jälkeen Pösö ei enää lähtenyt leikkiin mukaan. Hihnassa ollessa ampumiset oli ok.

Loppuyhteenvetona Pösö ei paineistunut testistä se oli lopussa ja alussa samanlainen, joten kuvaus ei sitä kuormittanut. Pösö peilaa minun tunteita ja tunnetiloja hyvin paljon.

MH-kuvauksen tulos löytyy: https://jalostus.kennelliitto.fi/frmTulos.aspx?Id_Tulos=2656460&R=44

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti